بیت‌کوین، شبکة پرداخت نوآورانه و نوع جدیدی از پول الکترونیکی

ارز دیجیتال بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین از تکنولوژی پرداخت همتا به همتا بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی استفاده می‌کند؛ مدیریت تراکنش‌ها و صدور بیت‌کوین‌ها به صورت جمعی توسط شبکه انجام می‌شود. بیت کوین منبع باز بوده؛ طراحی آن عمومی است، هیچ کس مالک شبکة بیت کوین یا کنترل کنندة آن نیست و هر کاربری می‌تواند مستقیماً در تراکنشهای بیت‌کوین شرکت کند. ویژگی‌های منحصر به فرد بیت کوین، باعث شده تا این ارز دیجیتال بسیار محبوب شود، چرا که این خصوصیات در هیچ سیستم پرداخت دیگری وجود ندارد.


بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین، یک رمزارز و نوعی پول الکترونیکی است. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی است که تراکنش‌ها از طریق کاربر به کاربر در شبکة پرداخت همتا به همتای بیت‌کوین بدون نیاز به واسطه ارسال می‌شوند.

تراکنش بیت‌کوین توسط گره‌های شبکة رمزنگاری(cryptography) تأیید می‌شوند و در یک صفحه عمومی توزیع شده به نام زنجیرة بلوکی (blockchain) ثبت می‌شوند. بیت‌کوین توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ابداع شد و در سال 2009 به عنوان نرم افزار منبع باز منتشر شد.

بیت‌کوین‌ها به عنوان پاداش فرایند استخراج ( Bitcoin Mining) هستند. بیت‌کوین می تواند به سایر ارزها، محصولات و خدمات مبادله شود.

 بیت کوین به دلیل استفاده از آن در معاملات غیرقانونی، مصرف برق بالا، نوسان قیمت بیت‌کوین، دزدی از تراکنش بیت‌کوین و احتمال ایجاد حباب اقتصادی توسط بیت کوین، مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین، با وجود اینکه چندین سازمان نظارتی هشدارهای سرمایه‌گذاری درباره بیت‌کوین منتشر کرده‌اند، اما این ارز دیجیتال محبوب همچنان در سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از ویزاکارت، به طور مختصر به ماهیت استخراج بیت کوین  Mining، نحوة تراکنش بیت کوین  Transactionو قیمت بیت کوین   Bitcoin Priceاشاره می‌کنیم.

نحوة استخراج بیت‌کوین (Bitcoin Mining)

استخراج بیت‌کوین، پردازش تراکنش‌ها روی یک شبکة بیت‌کوین است و آنها را در زنجیرة بلوکی  (Block Chain) نگهداری می‌کند. هر مجموعه از تراکنش‌ها که پردازش می‌شوند، یک بلوک نام دارد. این بلوک توسط استخراج‌کنندگان (ماینر) حفظ می‌شود. استخراج کنندگان این کار را با ایجاد هش (hash) که از تراکنش در بلوک ایجاد می‌شود، انجام می‌دهند. هش تابعی است که رشته‌ای از کاراکترها را به عدد یا رشته‌ای کوتاه‌تر تبدیل می‌کند. سپس، این رمزنگاری هش به بلوک اضافه می‌شود. بلوک تراکنش‌های بعدی به هش بلوک قبلی نگاه می‌کند تا تأیید کند که مشروع بوده است. سپس استخراج‌کنندة شما برای ایجاد یک بلوک جدید که شامل تراکنش‌های فعلی و هش جدیدی است تلاش می‌کند، پیش از اینکه استخراج‌کنندة دیگری بتواند این کار را انجام دهد.

همانطور که در شرح مختصر استخراج بیت‌کوین بیان شد، مجموعه‌ای از بلوک‌ها زنجیرة بلوکی نامیده می‌شود. زنجیرة بلوکی مانند دفتر صدور چک و یا یک لیست کلی تراکنش‌های شماست. روش استخراج بیت‌کوین از زنجیرة بلوکی، باعث می‌شود که دفترکل شما غیر قابل دستکاری و غیر قابل تغییر شود.

قیمت بیت‌کوین (Bitcoin Price)

عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین تأثیرگذار باشد که بحران بدهی اروپایی، به ویژه بحران مالی قبرس طی سال‌های 2012 تا 2013 ، بیانیه‌های منتشر شده توسط شبکة اجرایی جرایم مالی (FinCEN)، بهبود وضع قانونی ارز و افزایش علاقه به معاملات اینترنتی برخی از این عوامل هستند. مطالعة تاریخچة قیمت بیت‌کوین در دورة اخیر نشان‌دهندة فراز و فرود زیادی در قیمت بیت‌کوین می باشد به طوری که در اوایل ماه آوریل 2013، قیمت هر بیت‌کوین از 266 دلار به 50 دلار کاهش یافت و سپس به حدود 100 دلار رسید. در دو هفتة آخر ماه ژوئن 2013 قیمت پایدار بیت‌کوین به 70 دلار کاهش یافت. دوباره در 1 اکتبر قیمت شروع به افزایش کرد و به 140 دلار رسید. در 2 اکتبر، جاده ابریشم توسط FBI توقیف شد. این تنش باعث افت ناگهانی قیمت بیت‌کوین به 110 دلار شد. چند هفته بعد، قیمت به سرعت افزایش پیدا کرد و  به 200 دلار رسید. قیمت بیت کوین در 18 نوامبر به 900 دلار رسید و در تاریخ 28 نوامبر 2013 به 1000 دلار افزایش یافت. قیمت بیت کوین در آوریل 2014، به حدود 400 دلار کاهش یافت و در اوایل سال 2015 به بیش از 200 دلار کاهش یافت. نمودار زیر تغییرات قیمت بیت کوین را در دوره زمانی 2009-2017 نشان می‌دهد.

امروز 3 دسامبر 2018، بیت کوین با قیمت 3،925 دلار و ارزش روز 69،774،997،082 دلار است و رتبه 1 از کل رمزنگاری را به خود اختصاص داده است. قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته برابر 3.44- درصد پایین آمده است و حجم معاملات 24 ساعته بیت کوین برابر با 5،068،675،764.20 دلار می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال بیت‌کوین، سایر مقالات ویزا کارت را بخوانید.


  بیت کوینارزهای مجازی

تمامی حقوق این سایت برای ویزاکارت محفوظ است.